Statistik inför V75 på Örebro
-
V75® på banan med de udda distanserna. Örebrotravet står värd för lördagens jackpotkryddade omgång. Vad spelar egentligen de flyttade startpålarna för roll i slutänden? Här följer en djupdykning kring startspårens betydelse med hjälp av Travfakta.
Det är bara två månader sedan Örebrotravet stod värd för V75®, också då kryddat med jackpot.
Den gången stannade utdelningen på 30 778 kronor sedan både Beartime och Danao Degli Dei lyckats med konststycket att vinna från spår 12 bakom bilen.
Något som annars visat sig extra svårt på just Örebrotravet.
Örebro är unikt bland landets tusenmetersbanor i det att man inte har startlinjen 140 meter före mål. Istället har man flyttat fram den 40 meter på publiksidan och 31 meter på bortre långsidan för att kunna tävla över distanserna 2 100 meter, 1 609 meter och 2 609 meter.
Att en sådan förändring rör om dynamiken i spetskörningen och har betydelse för vilka utgångslägen som lyckas bäst säger sig självt.
I samband med förra omgången på Örebro gjorde vi en undersökning kring startspårens betydelse.
Till saken hör också att banan bytte startbil 2017, något som visat sig påverka utgången en hel del – en tendens som även märks av på Mantorp som sedan 2020 använder sig av samma bil.
Eftersom Travfakta redovisar sin spårstatistik avrundat till hela procent brukar de publiceras så även i den här spalten, men den här gången går vi på djupet och granskar resultaten i detalj genom att lägga på en decimal samt korrigera för strykningar.
Det ger en skarpare bild kring hur förutsättningarna förändrades med den nya bilen och hur Örebro skiljer sig från övriga landet.
Vi börjar med att jämföra resultaten mellan den gamla och nya startbilen, det vill säga mellan 2010-2016 och från 2018, över medeldistans där underlaget är störst och mest tillförlitligt.
Segerprocent Örebrotravet 2 100 meter autostart
Gamla bilen (ROI) – nya bilen (ROI)
Spår 1: 10,9 (81) – 9,6 (48)
Spår 2: 11,3 (69) – 10,2 (70)
Spår 3: 11,7 (48) – 11,6 (74)
Spår 4: 15,3 (97) – 14,5 (93)
Spår 5: 10,4 (60) – 13,9 (79)
Spår 6: 10,1 (86) – 9,1 (83)
Spår 7: 7,6 (53) – 9,8 (48)
Spår 8: 4,8 (27) – 5,8 (40)
Spår 9: 7,8 (85) – 7,1 (64)
Spår 10: 5,3 (63) – 7,1 (72)
Spår 11: 6,3 (52) – 7,5 (91)
Spår 12: 6,2 (80) – 3,0 (22)Den uppmärksamme noterar att den sammanlagda segerprocenten skiljer sig aning, med totalt 107,7 i kolumnen för den gamla bilen mot 109,2 med den nya.
Det beror på att Travfakta räknar den faktiska segerprocenten för alla startspår och att loppen inte alltid blir fyllda. Exempelvis har bara 299 av 607 lopp med den nya bilen haft något ekipage som startat från spår 12.
Hade det varit tolv hästar i alla lopp hade den totala segerprocenten i varje kolumn hamnat på 100.
Eftersom andelen fyllda lopp minskat de senaste åren så korrigerar vi för det för att få helt jämförbara resultat av hur förutsättningarna förändrats med den nya startbilen.
ROI (Return On Investment, vilket visar den procentuella återbetalningen för en fast insats på alla hästar som startat från aktuellt läge) påverkas inte av detta och här kan man se att spår 4 förblivit det mest spelvärda startspåret även efter bilbytet med spår 11 som uppstickare. De stora förlorarna är spår 1 och 12.Korrigerad segerprocent Örebrotravet 2 100 meter autostart
Gamla bilen – nya bilen
Spår 1: 10,1 – 8,8
Spår 2: 10,5 – 9,3
Spår 3: 10,9 – 10,6
Spår 4: 14,2 – 13,3
Spår 5: 9,7 – 12,7
Spår 6: 9,4 – 8,3
Spår 7: 7,1 – 9,0
Spår 8: 4,5 – 5,3
Spår 9: 7,2 – 6,5
Spår 10: 4,9 – 6,5
Spår 11: 5,8 – 6,9
Spår 12: 5,8 – 2,7Med resultaten korrigerade för fulla fält går de att läsa av direkt mot varandra.
Förändringen är inte lika påfallande som den varit på Mantorp – vilket till viss del säkert kan förklaras med att underlaget är betydligt större därmed mer tillförlitligt på Örebro som började köra med den nya bilen tre år tidigare – men det finns klara indikationer till hur förutsättningarna förändrats.
De fyra innersta spåren har alla tappat i segerprocent med nya bilen, men väger man in ROI är det bara innerspåret som blivit uppenbart sämre.
Den stora vinnaren är spår 5, det generellt bästa utgångsläget som var unikt missgynnat med den gamla startbilen och nu får ett mer ”normalt” utfall även om det fortfarande inte är lika bra som spår 4. Noterbart är också har oerhört svårt det har varit att vinna från spår 12, vilket ytterligare höjer Beartimes prestation från förra V75.
De förbättrade resultaten för spår 7 och 8 ska ses i ljuset av väldigt låg ROI vilket innebär vinnarna därifrån varit hårt betrodda och att startspåren inte nödvändigtvis blivit mer fördelaktiga i ett längre perspektiv.Då kollar vi på hur de aktuella förutsättningarna med den nya startbilen på Örebro står sig mot landet som helhet.
För att skippa mellanledet och få jämförbara resultat har vi räknat fram korrigerad segerprocent direkt för hela landet.Korrigerad segerprocent medeldistans autostart sedan 2018
Örebro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 8,8 (48) – 8,5 (68)
Spår 2: 9,3 (70) – 9,6 (67)
Spår 3: 10,6 (74) – 9,9 (67)
Spår 4: 13,3 (93) – 12,0 (75)
Spår 5: 12,7 (79) – 12,5 (87)
Spår 6: 8,3 (83) – 9,3 (75)
Spår 7: 9,0 (48) – 8,2 (70)
Spår 8: 5,3 (40) – 6,7 (69)
Spår 9: 6,5 (64) – 5,7 (54)
Spår 10: 6,5 (72) – 6,6 (61)
Spår 11: 6,9 (91) – 6,6 (73)
Spår 12: 2,7 (22) – 4,5 (57)Här ser vi exakt hur Örebro står sig mot övriga landet med den nya startbilen.
Trots att denna alltså haft negativ effekt för hästarna som startar från innerspår så är det utgångsläget fortfarande bättre på Örebrotravet än i landet som stort.
Det som sticker ut mest är att spår 4 är extra gynnsamt, både gällande segerprocent och ROI på lördagens bana samt att spår 12 är ett riktigt mardrömsspår, men notera också hur dramatiskt mycket bättre läget blir för hästar som stryks ner till spår 11.Två av lördagens avdelningar avgörs över sprinterdistans vilket på Örebrotravet innebär engelska milen och gör anloppet nio meter kortare.
Segerprocent Örebrotravet 1 609 meter autostart
Gamla bilen (ROI) – nya bilen (ROI)
Spår 1: 11,6 (62) – 9,9 (47)
Spår 2: 14,4 (84) – 11,0 (72)
Spår 3: 11,6 (60) – 11,5 (49)
Spår 4: 14,3 (84) – 12,6 (45)
Spår 5: 9,4 (60) – 17,3 (121)
Spår 6: 10,5 (103) – 9,1 (42)
Spår 7: 8,9 (107) – 6,9 (70)
Spår 8: 7,8 (92) – 3,1 (37)
Spår 9: 5,8 (37) – 8,3 (62)
Spår 10: 4,2 (49) – 6,4 (70)
Spår 11: 4,9 (69) – 5,8 (31)
Spår 12: 4,1 (38) – 2,8 (23)Här är underlaget betydligt mindre med 414 lopp med gamla bilen och 191 med den nya, något som gör att framförallt de senare resultaten bör tas med en stor nypa salt.
Tittar man på ROI är det i alla fall tydligt att spår 5 varit utgångsläget att spela med den nya bilen. Den tidigare effekten där spelvärdet fanns i spåren längst ut tycks också ha försvunnit.Korrigerad segerprocent Örebrotravet 1 609 meter autostart
Gamla bilen – nya bilen
Spår 1: 10,8 – 9,5
Spår 2: 13,4 – 10,5
Spår 3: 10,8 – 11,0
Spår 4: 13,3 – 12,0
Spår 5: 8,7 – 16,5
Spår 6: 9,8 – 8,7
Spår 7: 8,3 – 6,6
Spår 8: 7,3 – 3,0
Spår 9: 5,4 – 7,9
Spår 10: 3,9 – 6,1
Spår 11: 4,6 – 5,5
Spår 12: 3,8 – 2,7Färre än 200 starter gör som sagt att resultaten kan komma att förändras en hel del över tid, men att spår 5 blivit betydligt bättre med den nya bilen går inte att tvivla på. Samtidigt syns samma tendens som över full distans, att de tidigare så gynnade spåren längst in bakom bilen har tappat lite i slagkraft. Notera också hur svårt det varit att vinna från spår 8 och 12.
Då rundar vi av med att jämföra resultaten med nya bilen mot landet som helhet
Korrigerad segerprocent sprinterdistans autostart sedan 2018
Örebro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 9,5 (47) – 9,5 (61)
Spår 2: 10,5 (72) – 10,5 (68)
Spår 3: 11,0 (49) – 10,2 (72)
Spår 4: 12,0 (45) – 13,4 (83)
Spår 5: 16,5 (121) – 14,0 (97)
Spår 6: 8,7 (42) – 9,1 (73)
Spår 7: 6,6 (70) – 7,1 (66)
Spår 8: 3,0 (37) – 5,8 (70)
Spår 9: 7,9 (62) – 5,8 (54)
Spår 10: 6,1 (70) – 5,8 (60)
Spår 11: 5,5 (31) – 5,4 (78)
Spår 12: 2,7 (23) – 3,5 (54)Trots att man tävlar över 1 609 meter så är resultaten från Örebro numera ganska lika landet i stort. Det som sticker ut är att spår 5 är ännu bättre och mer spelvärt än vanligt, men det snåla statistiska underlaget kan säkert spela in och över tid är det inte osannolikt att det kommer att sjunka innan statistiken ”sätter sig”. Däremot är det svårt att föreställa sig att något annat utgångsläge skulle visa sig mer framgångsrikt så länge man inte gör om förutsättningarna ännu en gång genom att byta distans eller ändra bilens accelerationsfas.
Slutsatser:
Det längre anloppet på Örebrotravet skiftade onekligen resultaten till förmån för invändiga startspår med den gamla bilen, där spår 1-4 över var tydligt gynnade och framförallt spår 5 enormt missgynnat jämfört med övriga banor. Något som märktes både över medel och kort distans.
Med den nya bilen har resultatprofilen blivit mer lik resten av landet även om de fyra inre startspåren fortfarande är aningen bättre än snittet över medeldistans.
Den allra största förändringen gäller spår 5 över kort distans, som innan 2017 var direkt dåligt, men efter bilbytet blivit det bästa utgångsläget – vilket också är fallet på de flesta av landets banor. Spåren utanför 5, där det högsta spelvärdet fanns med den gamla bilen, har däremot tappat så effekten tycks mer komplex än fallet på Mantorp.
En annan sak som sticker ut är att spår 12, trots de två vinnarna därifrån senaste omgången, fortfarande är ett riktigt mardrömsläge och minst spelvärt oavsett distans.
Högst spetsvärde visar spår 4 och 11 över medeldistans samt spår 5 över sprinterdistans. - Skapad: 2024-04-26